vrijdag 9 maart 2018

Het D66 geluid zijn puurste vorm

In de raadsvergadering van 8 februari zijn twee moties aangenomen die mede door D66 zijn ingediend. Het gaat om gasvrij bouwen en aansluiting bij de statiegeldalliantie.

Wat betreft het onderwerp gasvrij willen de PvdA, CDA en D66 dat er vanaf nu bij nieuwbouwplannen gekeken wordt hoe er gasvrij gebouwd kan worden. Het mag duidelijk zijn dat gas uit de bodem blijven halen in Groningen niet lang meer door kan gaan en dan moet je nu al beginnen met plannen zodat je straks in woningen geen gas meer nodig hebt. Een beetje vooruit kijken.

Samen met Team Meierijstad en Gemeentebelangen diende D66 een motie in om als gemeente aan te sluiten bij de statiegeldalliantie. De statiegeldalliantie wil dat er ook voor blikjes en kleine flesjes statiegeld ingevoerd wordt. D66 vindt dat er nu maar eens werk gemaakt moet worden van minder zwerfvuil en minder plastic troep. Het bedrijfsleven heeft haar kans gehad om het te regelen en doet dat niet. Dus nu moeten ze maar verplicht worden om statiegeld in te gaan voeren.

Twee misschien niet heel spraakmakende moties, maar wel allebei gericht op duurzaamheid, milieu en vooruitkijken. Het D66 geluid zijn puurste vorm.