vrijdag 15 december 2017

Megastal Nijnsel van de baan

Gelukkig, de megastal in Nijnsel is van de baan. Was het college van burgemeester en wethouders in juli nog overtuigd voor, was het nu in december opeens overtuigd tegen. Een verrassende draai die vooral ingegeven is door juridische overwegingen. We hebben het college niet kunnen betrappen op een opmerking over het überhaupt willen hebben van een megastal in je gemeente. D66 was tegen en is tegen gebleven. We mogen onze D66 gedeputeerde Annemarie Spiering danken dat het haar gelukt is om samen met andere partijen eindelijk een duurzaam landbouwbeleid te ontwikkelen in de provincie. Dat heeft Meierijstad uiteindelijk behoed om zich niet onsterfelijk belachelijk te maken door in 2018 en daarna nog een ouderwets veeteeltbedrijf toe te staan dat niet past in moderne landbouw. En wat bovendien enorm schadelijk is voor de gezondheid van onze inwoners.

Team Meierijstad draaide gewoon mee de andere kant mee op. Nu waren ze ook opeens tegen een megastal. Eerst tegen, toen voor en nu weer tegen. Tsjaa, dat moet kunnen?!

Uiteindelijk bood de wethouder zijn excuses aan voor het rommeltje dat hij er van gemaakt had. Met slechte notities, slechte brieven, halve informatie, een zwalkend beleid en geen mening. Het zij zo en gelukkig….Die megastal  komt er niet! Daar mogen we echt heel bij mee zijn.

Voor de ondernemer is dit natuurlijk heel triest. Hij heeft er heel veel tijd, geld en energie in gestoken. Maar ook met een tunnelvisie. We hopen dat de ondernemer zich gaat richten op echte duurzame veehouderij. Biologisch en toekomst bestendig. Wat ons betreft mag de gemeente hem daar best een handje mee helpen. Tenminste, als het college en de coalitie weet wat ze willen. Maar dat is aan hen.