zaterdag 18 november 2017

145 pagina’s aan….

De begroting. Een boekwerk van 145 pagina’s. De eerste echte begroting voor onze nieuwe gemeente. Het is een belangrijk instrument voor de raad. Althans, dat hoort het te zijn. D66 vindt het toch een klein rommeltje. Het blonk in ieder geval niet uit door helderheid en transparantie. Het is vooral een verzameling van al besloten investeringen, nieuwe plannen waarvan de voorstellen nog moeten komen, plannen met een onduidelijke basis en voornemens waar toch geen geld voor beschikbaar komt.

Daarnaast viel het erg op dat 1/3 van alle investeringen(bijna 35 miljoen), bestemd is voor de kern Sint-Oedenrode. We hebben niks tegen ons ‘Rooi’ en we gunnen ze alles. Ook een zwembad, centrum vernieuwing, geld voor de voetbalclub, diverse scholen én een gymzaal. Het gaat ons alleen om de afweging die er is gemaakt.

Het is geen goede verdeling voor heel Meierijstad. Natuurlijk komen de meeste plannen nog terug en kunnen we er vast nog iets aan doen, maar toch. Dat deze lijn is ingezet, mag wel wat aandacht krijgen. Al met al, ligt er een redelijk verantwoord financieel plaatje op tafel. Daar kunnen we wel wat mee.