donderdag 6 april 2017

Motie aangenomen: vrijstelling leges energie neutrale (ver)bouw

D66 Meierijstad gaat voor duurzaamheid. In de raadsvergadering van 6 april werd een motie ingediend over de vrijstelling van leges voor energie neutrale (ver)bouw. Deze motie was een initiatief samen met partij Hart voor Schijndel. De motie is aangenomen met dertig stemmen en werd gesteund door CDA en Team Meierijstad.

Doel van de motie is om het college onderzoek te laten doen naar de gevolgen van een vrijstelling voor energieneutrale bouw of verbouw. Voor zowel particulieren als woningbouwcorporaties. Meierijstad zou volgens D66 Meierijstad en Hart voor Schijndel een voorbeeld moeten zijn op het gebied van duurzaamheid en daarnaast zijn de fracties van mening dat gemeentelijke lasten geen belemmering mogen zijn voor burgers, organisaties en bedrijven om duurzaamheid te bevorderen.

De complete ingediende motie vindt u hier: Motie vrijstelling leges energie neutrale (ver)bouw

De eerder gepubliceerde motie over een algemeen landbouwbeleid is ingetrokken door fractievoorzitter Marrik van Rozendaal. De meeste partijen waren voor de motie maar volgens de coalitiepartijen wordt dit beleid meegenomen in het collegewerkprogramma, wat volgt op 1 juli 2017. VVD en CDA waren fors tegen de motie. Volgens de VVD gaat de gemeente hier niet over. Van Rozendaal vindt zulke opmerkingen ‘opvattingen die vooral wegkijken van problemen laten zien’. Na het intrekken van de motie zal D66 Meierijstad dus met concrete plannen gaan komen om deze vervolgens in te dienen.